PSICOLOGIA INFANTOJUVENIL 

La infància és l'etapa de desenvolupament de major capacitat de canvi, tant a nivell biològic com psíquic. El nadó es transforma en un nen que pensa i s’emociona, que inicia un itinerari, comença a tenir autonomia, es relaciona, i comença a crear criteri. És el millor moment de prevenció i poder tractar qualsevol factor de risc o trastorn.

Els pares/mares/tutors es poden sentir identificats amb alguna d'aquestes situacions: 

El meu fill no m’escolta, no atén. El nen està trist, desanimat, no participa en el joc. Té dificultats per anar a dormir o malsons. No respon a les normes, és desobedient i oposicionista. Mostra molta gelosia i poca col·laboració. Es mostra agressiu, poc pacient, molt impulsiu. Li costa relacionar-se amb els companys i es bloqueja amb l’adult. A l’escola diuen que té dificultat en l’adquisició dels aprenentatges.

Els senyals d'alarma són:

  • Dificultats d'aprenentatge: llenguatge, percepció, càlcul, memòria de treball, cognició i raonament, formació de conceptes, capacitat resolutiva, coordinació motora, dèficit d'atenció i hiperactivitat.
  • Somatitzacions: alteracions alimentàries i de la son, manca de control d'esfínters, mals de cap, dolors abdominals, alteracions de la pell, etc.
  • Àrea social i afectiva: dificultats emocionals i interpersonals, inseguretat, baixa autoestima, ansietat, pors, fòbies, angoixa, obsessions, compulsions, sensitivitat emocional, depressió, hostilitad, ideació paranoide i psicoticisme.

Cada cas és concret. Iniciem el procés amb l’avaluació i diagnòstic. En funció dels resultats s’inicia teràpia individual per a treballar els aspectes, d’una manera ordenada, focal i sistemàtica, amb la col·laboració de tots els agents que intervenen amb l’infant.

ADOLESCENTS I JOVES

L'adolescència és el camí de l’infant cap a l’edat adulta. És un període evolutiu en el que es viuen situacions canviants, físiques, psicològiques i socials, i on emergeix la sexualitat.

A vegades l’adolescent opta per irreflexió, espontaneïtat, d’una manera acusada. Les destreses cognitives o aspectes emocionals no són prou madurs o no estan ben consolidats davant possibles frustracions o canvis constants. Poden estar predisposats a patir comportaments de risc. El patiment de la desorientació és un sentiment dolorós pel jove i se l’ha d’ajudar a resoldre’l.

Per aconseguir factors de protecció i evitar conductes de risc, cal:

  • Mantenir relacions madures amb els pares i valorar-les com a bones.
  • Tenir fites personals: interès per apendre, realització espiritual, ajudar als altres, formar una família...
  • Dedicar un temps lliure d’oci familiar.
  • Valoració positiva del rendiment acadèmic i satisfacció amb els estudis.
  • Sentir-se bé amb els amics i trobar un grup de pertinença.
  • Educació sexual i afectiva.
  • Prevenció de possibles trastorns (alimentaris, conductes addictives, etc.) potenciant factors protectors com l'Autoestima, l'Autoconcepte, Imatge corporal, Raonament crític, Hàbits, Autonomia, Moral, Diversificació d’interessos, Ocupació satisfactòria del temps de lleure, Habilitats socials, Sentit de la responsabilitat, Empatia, Assertivitat.

2012 © CREOWEBS. Diseñamos y creamos. !!!

2012 © CREOWEBS. Diseñamos y creamos